Billink app.
Billink app.
Achetez maintenant, payez plus tard !
Consument Entreprise
Consument Entreprise
Tarifs Contact
Conservez tous vos achats au même endroit avec 'My Billink app'.

7 veel voorkomende fouten bij B2B webshops en hoe jij ze kan voorkomen.

25 april 2023 | blog | 4 min leestijd

Home  → Blog → 7 Veel voorkomende fouten bij B2B webshops en hoe jij ze kan voorkomen

Het creëren van een B2B-webshop is een geweldige manier om je producten onder de aandacht te brengen van een brede doelgroep, van de ZZP’er die inkopen voor z’n volgende klus doet tot de officemanager van een grote corporate die de voorraad koffiemokken wil aanvullen. Echter, zien we dat er veel relatief eenvoudig te voorkomen fouten gemaakt worden bij het inrichten van een B2B-webshop, met een negatieve impact op je SEO-prestaties, conversiepercentage, bouncerate en achtergelaten winkelmandjes. In deze blog nemen we je mee langs een aantal van de fouten die we het meest terug zien komen en de meest effectieve oplossingen.  

 

1: Gebrekkige integratie met bestaande (legacy) systemen  

Veel bedrijven maken al gebruik van een reeks (software) systemen waaronder bijvoorbeeld een CRM, PIM, CMS, ERP, boekhoudpakket en logistieke software. Zorg ervoor dat je webshop naadloos integreert met deze systemen, waardoor het gemakkelijker wordt voor bedrijven om met jou samen te werken. Actuele voorraad informatie, levertijden, volume staffels, bezorg- en facturatie opties vereisen vaak al een vloeiende koppeling tussen het e-commerce platform en de hierboven genoemde systemen om je klanten te kunnen voorzien van de meest actuele informatie en mogelijkheden. 

 

2: Beperkte betalingsopties 

Elk bedrijf heeft z’n eigen voorkeuren in de manier waarop betalingen voldaan moeten worden. Het enkel kunnen afrekenen via bijvoorbeeld iDEAL kan een significant conversie beperkend effect hebben. Om dit te voorkomen, bied je een scala aan betalingsopties, waaronder creditcards, bankoverschrijving, en levering op factuur. 

Linkedin ad (gratis billink) - 5

3: Geen gepersonaliseerde- of volume prijzen  

Bij B2B-verkoop kunnen gepersonaliseerde prijzen op basis van factoren zoals orderomvang, frequentie en loyaliteit belangrijk zijn. Overweeg hiervoor gelaagde prijzen of kortingen aan te bieden die grotere orders aanmoedigen. Staffelkortingen aanbieden kan ook belangrijk zijn. Hiermee stimuleer je jouw klanten tot het doen van grotere aankopen.  

 

4: Slechte zoekfunctionaliteit

Veel dedicated search engines werken nog met exact matching logica op de zoek resultaten. Dit houdt in dat een gebruiker een zoekterm in moet vullen die precies overeenkomt met het zoekresultaat. Een intuïtieve zoekfunctie met ‘fuzzy matching’ zoekresultaten die realtime worden getoond zorgt voor een veel betere zoekervaring en daarmee een grotere kans dat jouw klant precies kan vinden wat hij zoekt. 

 

5: Verwaarlozing van mobiele gebruikers

Hoewel het aantal aankopen via mobiele devices in de B2B sfeer significant lager ligt dan bij B2C aankopen vormt dit voor veel zakelijk georiënteerde webwinkels alsnog ruim 30% van het verkeer en zien we hierin een stijgende trend. Responsive design is daarom enorm belangrijk voor een goede gebruikservaring voor mobiele gebruikers.   

 

6: Te weinig focus op klantenservice

Voor B2B webshops is een goede klantenservice essentieel. Het bieden van een uitstekende service kan een belangrijk onderscheidend vermogen zijn, aangezien B2B-klanten vaak op zoek zijn naar partners die hen op een professionele en efficiënte manier kunnen ondersteunen. Een goede klantenservice gaat verder dan alleen het beantwoorden van vragen of het oplossen van problemen; het kan ook bijdragen aan het opbouwen van een langdurige relatie met klanten. Door proactief te communiceren en het bieden van gepersonaliseerde ondersteuning, kan een B2B-webshop het vertrouwen en loyaliteit van klanten vergroten en hen stimuleren om terug te komen voor toekomstige aankopen.  

 

7: Onduidelijkheid rond logistiek en verzending:  

B2B-klanten stellen hoge eisen aan de logistiek en verzending van een webshop. Om te voorkomen dat zij teleurgesteld raken, is het van groot belang om samen te werken met betrouwbare verzendpartners en heldere, transparante verzendinformatie te bieden, inclusief verwachte levertijden en kosten. Het investeren in een goede verzendervaring is essentieel voor het behoud van klanten en het opbouwen van een sterke reputatie in de B2B-markt. 

Deel dit artikel op:

Ook Billink in je checkout?

Bekijk pakketten

Of klik hier om een offerte op te vragen. Onze sales afdeling zal dan een passend voorstel voor je opstellen en dit binnen 24 uur toesturen.

Laat jouw zakelijke klanten ook achteraf betalen.

Plus d'information?

Calculateur de tarifs

Remplissez notre calculateur de tarifs et découvrez à quel point vous pouvez offrir Billink de manière avantageuse ! Aller à la calculatrice>

Intégrations

Billink a une option d'intégration pour presque toutes les plateformes. Plus d'informations>

Paquets

Bekijk onze pakketten en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar pakketten>

  • webwink
  • webshop keurmerk officeel partner