Winkelstraat Acties & kortingen Klantenservice
Altijd en overal inzicht van al je aankopen met de ‘Mijn Billink app’.
Consument Zakelijk

Hoe je veilig online blijft shoppen.

Wat doet Billink om jou te beschermen tegen malafide webshops?

Nov 5, 2020

Iedereen kent het gevoel: je hebt iets online besteld en alvast betaald en je kunt niet wachten tot je het in huis hebt. Er gaan een paar dagen voorbij, maar je pakketje wordt maar niet bezorgd. Wanneer je toch maar even belt naar de webshop word je onvriendelijk geholpen; áls je al iemand aan de lijn krijgt. Dit komt helaas vaker voor: een webshop kan nog zo betrouwbaar overkomen maar toch louche zijn. Het resultaat is dat je machteloos staat tegenover een webwinkel die zijn beloften niet nakomt. Gelukkig kun je dit soort situaties op een aantal manieren voorkomen. Wat voor rol Billink – achteraf betalen hier in speelt vertellen wij in dit artikel!

Due Diligence

Due Diligence betekent eigenlijk gewoon “gepaste zorgvuldigheid”. In de praktijk betekent dit dat wij een nieuwe webshop toetsen aan een aantal criteria, voordat de webshop klant wordt bij Billink en onze achteraf betaalmethode mag aanbieden. Uiteraard moet de webshop staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en dit kunnen aantonen. Daarnaast moeten zij bijvoorbeeld hun contactgegevens duidelijk op de website vermelden en op werkdagen bereikbaar zijn voor klanten. Ook moet de product- en prijsinformatie in de webshop kloppen; denk hierbij aan prijzen die inclusief of exclusief btw zijn of de vermelding van bezorgkosten. Verder mogen er geen extra services automatisch aan de winkelmand worden toegevoegd. De webshop moet ook de algemene voorwaarden beschikbaar en inzichtelijk hebben en mag alleen échte recensies en keurmerken vermelden op de website. Met deze criteria willen wij de consument beschermen en zorgen voor een veilige online shopbeleving én betaling via Billink.

Pakket vertraagd?

Ondanks het feit dat een webshop aan alle criteria voldoet, kan het alsnog zijn dat jouw online shoppingervaring niet loopt zoals het hoort. Dat is waar de Billink aankoopbescherming om de hoek komt kijken. Zo kan de bezorging van jouw pakket, soms buiten de schuld van de webshop om, zijn vertraagd. In dat geval kun je jouw factuur bij Billink voor veertien dagen laten pauzeren. Heb je na deze termijn nog niets ontvangen en helpt de webshop je niet voldoende? Dan gaan wij uitzoeken waar dit mis gaat. Zolang jouw pakket niet naar tevredenheid is bezorgd, betaal jij niets.

Producten retour sturen

Natuurlijk kan het ook zijn dat je wel netjes en op tijd jouw producten thuis ontvangt, maar dat je niet helemaal tevreden bent met je bestelling. Dat is waar achteraf betalen immers voor is! Pas wanneer je het product fysiek in handen hebt, weet je of het voldoet aan je verwachtingen en of je het wilt houden. Bij veel producten heb je veertien dagen bedenktijd. Daarnaast kan het ook wel eens voorkomen dat je jouw pakketje beschadigd ontvangt en daar ben je dan natuurlijk niet blij mee. In deze gevallen kun je de retourinstructies van de webshop opvolgen en je producten retour sturen. Wanneer je contact opneemt met de klantenservice van Billink, zullen wij de factuur voor je pauzeren. Zodra de retourzending door de webshop is verwerkt, krijg je bericht van Billink dat de factuur is komen te vervallen.

Bij Billink vinden wij het belangrijk dat iedere consument met een tevreden gevoel online kan shoppen. Online winkelen moet gemakkelijk, veilig en vooral ook leuk zijn. Met de Billink aankoopbescherming ben je ervan verzekerd dat je niet hoeft te betalen tot je de bestelling daadwerkelijk in handen hebt. Wel zo fijn!

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over de Billink aankoopbescherming? Wij staan voor je klaar via [email protected] of via onze social media kanalen.

Heb je vragen of wil je meer weten?

Neem contact op!

Of bel 010-41 414 73