Klant worden
Kennis & media
Klantenservice zakelijk
Klantenservice is NU OPEN.
Wij zitten iedere werkdag van 8:30 tot 17:00 voor je klaar.
Consument Zakelijk

Opkomende trends: Verantwoord consumeren en consuminderen.

Wat doe jij omtrent duurzaam ondernemen?

Feb 17, 2020

Duurzaam consumeren, duurzaam ondernemen, consuminderen… Het zijn een aantal termen die steeds vaker voorbij komen. De consument wordt anno 2020 aangespoord om zo min mogelijk te kopen en bewust om te gaan met zijn of haar aankopen. Wat betekent dit voor jou als webshophouder en hoe kan jij je (duurzame) steentje bijdragen? En hoe kan het aanbieden van achteraf betalen je helpen bij het verduurzamen van jouw webshop?

Duurzaam consumeren

Duurzaam consumeren betekent voluit: ‘consumeren zonder daarbij mens of milieu te benadelen’. De duurzame consument is kritisch en vraagt zich af hoe producten gemaakt zijn en waar deze vandaan komen.

Volgens Peter van der Wilt, de energy en duurzaamheidsexpert van de Consumentenbond, is duurzaam consumeren aantrekkelijker dan veel mensen denken. Duurzame producten kosten vaak meer, maar bieden op lange termijn voordelen, zoals bijvoorbeeld energiebesparing.

Van der Wilt stelt ook dat het lastig is voor een consument om consequent duurzaam in te kopen. De consument mist informatie over duurzaamheid en ontvangt tegenstrijdige berichten vanuit de media. Je kunt als webshophouder een consument helpen en een juiste keuze laten maken door bijvoorbeeld betrouwbare duurzaamheidskeurmerken in jouw webshop toe te voegen.

Consuminderen

Naast dat consumenten steeds bewuster omgaan met afval scheiden en energie besparen, willen zij ook vaker duurzamer met aankopen omgaan. De meest voorname reden is om de leefbaarheid van de aarde voor zichzelf en volgende generaties te verbeteren. In een duurzame wereld moeten mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht zijn.

In juli 2018 is onderzoek gedaan naar de bereidheid van Nederlanders om meer te betalen voor duurzame producten. Ruim 1700 consumenten werden ondervraagd.

Onderzoeksbureaus GfK en b-open stellen dat 36% van de Nederlanders bereid is meer te betalen voor duurzaamheid. In 2016 en 2017 was dat respectievelijk 29% en 32%. Elk jaar stijgt het aantal Nederlanders dat bereid is meer te betalen voor duurzaamheid dus. Volgens Annemarie Perquin van GfK “Willen mensen consumeren zonder schuldgevoel”.

“Het spreekt consumenten meer aan dat een bedrijf duurzaamheid goed verankert in zijn core business en producten dan dat het een maatschappelijk doel sponsort of consumenten aanspoort tot een duurzamere levensstijl”, vertelt Bart Brüggenwirth van b-open.

Volgens het onderzoek wantrouwt totaal 43% van de ondervraagden claims over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vier van de vijf ondervraagden geven wel aan bereid te zijn meer te betalen voor duurzame producten als de producten en activiteiten van een bedrijf aanspreken. Transparantie naar jouw klant is dus gewenst.

Duurzaam ondernemen

Een andere benaming voor duurzaam ondernemen is maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is belangrijk als webshop eigenaar om niet alleen naar je omzet te kijken, maar kijk ook naar de gevolgen voor mens en milieu. Wat zijn de toekomstige gevolgen van de keuzes die je nu maakt? Vergeet dit niet te uiten naar de consument! Jouw klanten vinden dit onwijs interessant om te zien.

Duurzaam ondernemen in jouw webshop

Online bestellingen zijn een grote last voor het milieu. Er wordt veel verpakkingsmateriaal gebruikt en het vervoeren van al die pakketjes komt het milieu ook niet ten goede.

“Hoe kan ik mijn bedrijf voortzetten en tegelijkertijd duurzaam ondernemen?”, horen wij je denken. Creëer bijvoorbeeld geen onnodig afval. Wees je ervan bewust dat onnodige grote dozen betekenen dat een bezorger minder pakketten tegelijk kan vervoeren, wat extra uitstoot van uitlaatgassen geeft. Vergeet niet dat de verpakking van een product wel belangrijk is. Steeds vaker protesteren consumenten openlijk als een bedrijf teveel onnodig plastic gebruikt. Maar verkijk je niet op het goed verpakken en beschermen van een product. Niemand heeft er iets aan als een product beschadigt aan komt om vervolgens geretourneerd te worden. Heb je zo je best gedaan, weg duurzame gedachte…

Gebruik duurzame verpakkingen en maak een beleving van een pakketje. Presenteer je producten op een unieke manier. De consument zal dit graag delen op verschillende kanalen. Zo ben je duidelijk bezig met duurzaamheid en doe je tegelijk iets extra’s voor je klant.

Achteraf betalen en duurzaam ondernemen

Achteraf betalen kan een middel zijn om jouw webshop te verduurzamen. Hoe pak je dit aan?

Geef volledige transparantie op jouw website over jouw producten en de klant krijgt daadwerkelijk wat hij of zij verwacht.

Toon bijvoorbeeld een overzicht waar jouw producten vandaan komen, van fabrikant tot eindklant. Hoe meer informatie de potentiële klant heeft, hoe sneller hij of zij kan beoordelen of het product geschikt is. Worden de beloftes waargemaakt, zal de klant eerder geneigd zijn te betalen voor het product als hij of zij het ontvangen heeft. De consument heeft het product gezien en in handen gehad. Dit schept een band. Het zal voor de consument lastiger zijn het product weer te willen retourneren als het aan alle verwachtingen voldoet én al binnen is. Daardoor wordt het aantal retourzendingen gereduceerd.

Als de mogelijkheid tot achteraf betalen wordt aangeboden, zijn consumenten geneigd voor een hogere aankoopwaarde te bestellen. De consument kan nu meerdere producten tegelijk bestellen zonder direct te hoeven betalen. Dit scheelt deelbestellingen, meerdere ritjes voor de bezorger en dus ook uitstoot door de bestelbus.

Door de juiste verzending van producten, goede informatievoorziening op je website samen met de juiste betaalmethodes kan je de retourpercentages in jouw webshop reduceren. Minder retourzendingen dragen uiteraard weer bij aan het verduurzamen van jouw bedrijf.

Conclusie

De consument is zich er steeds vaker van bewust om duurzaamheid toe te passen in het dagelijks leven, ook tijdens het doen van aankopen. Dit betekent niet dat er voor jou als webshop eigenaar geen toekomst is. Ga bewust om met verpakkingsmaterialen en straal uit naar jouw klanten dat je duurzaam onderneemt, zodat je tegelijkertijd werkt aan duurzaam ondernemen én klantbinding. Zorg dat de informatievoorziening in jouw webshop zo uitgebreid mogelijk is en biedt de juiste betaalmethodes aan, zoals achteraf betalen. Hierdoor worden retourzendingen gereduceerd en verduurzaam je jouw webshop.

Wil je achteraf betalen met Billink aanbieden in jouw webshop? Of heb je andere vragen? Neem contact met ons op! We beantwoorden jouw vragen graag. Bel naar telefoonnummer 010 41 41 473 of stuur een e-mail naar [email protected]

Bronnen:

Consumentenbond, Mens en Samenleving - InfoNu, Molenlanden, RTLZ, Sendcloud


Heb je een vraag naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met ons op via het onderstaande formulier.

Selecteer wat op jou van toepassing is:

Heb je vragen of wil je meer weten?

Neem contact op!

Of bel 0900 - 04 000 31