Billink app
Billink app
Eerst zien, dan betalen!
De beste achteraf betaalmethode van NL!
Meer dan 3 miljoen gebruikers!
Consument Zakelijk
Consument Zakelijk
Winkelstraat Acties Klantenservice
Altijd en overal inzicht van al je aankopen met de ‘Mijn Billink app’.

Incassokosten

 

Wat zijn incassokosten?

Als een rekening niet op tijd wordt betaald, kan Billink een incassobureau inschakelen. Dit bureau probeert ervoor te zorgen dat de openstaande rekening alsnog wordt betaald. Voor dit werk worden incassokosten gerekend. Dit zijn extra kosten bovenop het bedrag van de rekening.

Hoe worden incassokosten berekend?

De hoogte van de incassokosten is wettelijk vastgesteld. Dit betekent dat Billink niet zomaar een willekeurig bedrag mag vragen. De kosten worden berekend als een percentage van het openstaande bedrag. Er geldt een minimum- en maximumbedrag.

De regels in het kort:

  • Voor een schuld tot €2.500 wordt 15% berekend.
  • Voor een schuld tussen €2.500 en €5.000 is het percentage lager, namelijk 10%.
  • Hoe hoger de schuld, hoe lager het percentage.

Het minimum is altijd €40, ook als 15% minder zou zijn.

Wanneer mogen incassokosten worden gevraagd?

Billink mag niet direct incassokosten rekenen. Eerst moet de klant een herinnering ontvangen. Dit is een e-mail of een brief waarin staat dat de klant 14 volledige dagen de tijd heeft om alsnog te betalen zonder extra kosten. Betaalt de klant niet binnen deze termijn? Dan mogen incassokosten in rekening worden gebracht.

Hoe voorkom je incassokosten?

  • Zorg ervoor dat je rekeningen op tijd betaalt.
  • Kun je niet op tijd betalen? Neem dan contact op met Billink
  • Over het bedrag dat je moet betalen is geen rente gerekend door Billink.

Mag je ook minder incassokosten in rekening brengen?

Ja, dit mag. Zo legt Billink jou niet in één keer de volledige incassokosten op, maar slechts een deel per gestuurde e-mail of brief. Wij doen dat omdat we dat een vriendelijkere manier vinden. Het doel is immers dat iemand op tijd betaald, niet omdat wij graag willen verdienen aan extra kosten.

Wat doet Billink ervoor om te zorgen dat jij ons kan bereiken?

  • Billink is onder kantooruren telefonisch, per brief en per e-mail te bereiken.
  • Je wordt bij Billink altijd door een echt persoon te woord gestaan.
  • Je krijgt bij Billink altijd binnen een redelijke termijn een inhoudelijke reactie die ook door een echt persoon is opgesteld.
  • Als jij dat wenst mag je bij ons op kantoor je rekening komen betalen of ben je welkom om informatie te krijgen over het doen van je betaling.

Wat zeggen andere partijen over de Incasso?

Het is altijd goed om je via meerdere bronnen in te lezen. Lees hier wat de Rijksoverheid zegt over incassokosten en lees hier wat het Juridisch Loket meldt.

Wat zegt de Wet Kwaliteit Incassodienstverlening?

Volgens de Wet kwaliteit incassodienstverlening en bijbehorende regels moeten wij jou duidelijk informeren over jouw rechten en plichten. In deze folder van de stichting NowID wordt dit simpel en duidelijk aan jou uitgelegd.

Wat willen wij verder nog aan jou uitleggen?

  • Je kunt bij Billink je rekening betalen via de gegevens die je in de e-mail of brief heeft ontvangen.
  • Het is niet mogelijk om een betaalregeling af te spreken
  • Als je problemen ervaart met het betalen van je rekeningen, moet je geen gebruik willen maken van Billink
  • Op het moment dat je problemen ervaart met het betalen van je rekeningen, kan je je bij je eigen gemeente melden voor hulp.
  • De stichting ‘113 Zelfmoordpreventie’ is 24 uur per dag bereikbaar via het bereikbare lijn één één drie. Bellen hiernaartoe is gratis.