Consument Zakelijk

iDIN: identificatie via de vertrouwde omgeving van je bank.

Billink voegt verificatie via iDIN toe voor een nóg hogere acceptatie!

Jun 25, 2020

Wanneer je van Billink achteraf betalen gebruik wil maken, dan word je binnen enkele seconden middels een check geverifieerd. Om achteraf betalen met Billink voor zoveel mogelijk klanten toegankelijk te maken, bieden wij vanaf deze maand de mogelijkheid om iDIN te gebruiken. Met iDIN is het mogelijk om je eenvoudig en veilig online te identificeren via de vertrouwde omgeving van jouw eigen bank. Op die manier kun je alsnog binnen enkele minuten achteraf betalen met Billink. Hoe dat werkt leggen wij uit in dit artikel.


Wat is iDIN?

iDIN (iDentificeren en INloggen) is ontwikkeld door de grotere Nederlandse banken en de Betaalvereniging Nederland en werkt daarom ook via dezelfde beveiligde omgeving als internetbankieren. Net als DigiD is het een online manier om je te identificeren, maar iDIN werkt via een beveiligde bankomgeving. Hoewel het dezelfde interface heeft als iDEAL, is het echter geen betaalmethode. iDIN wordt al veel gebruikt voor online identificatie bij onder meer overheidsinstanties en de Belastingdienst. Waar het voorheen gebruikelijk was om een kopie van het legitimatiebewijs op te sturen, is dit met iDIN dus niet meer nodig. Dit maakt dat online identificatie een stuk makkelijker en sneller zal gaan, maar ook minder gevoelig wordt voor identiteitsfraude.


Hoe werkt iDIN precies?

Stel: je wilt iets bestellen bij een webshop en kiest voor achteraf betalen met Billink. Je wilt namelijk eerst zien wat je hebt gekocht en bepalen of het bevalt voordat je betaalt. Dan krijg je de melding dat je niet met Billink kunt betalen. Soms is dit vanwege een voor de hand liggende reden, bijvoorbeeld omdat er nog een factuur openstaat bij Billink. In andere gevallen kan het zijn dat de afwijzing onterecht is; in dat geval biedt iDIN dus uitkomst.


Wanneer je de melding krijgt dat je niet met Billink achteraf kunt betalen, ontvang je per sms de mogelijkheid om je met iDIN te identificeren. Via de link in de sms kom je op idin.billink.nl, de inlogpagina van iDIN. In het inlogscherm selecteer je jouw bank en vervolgens krijg je de mogelijkheid om op een veilige manier in te loggen in jouw bankomgeving. De bank laat zien welke gegevens gedeeld zullen worden met Billink. Het gaat hierbij om je volledige naam, geboortedatum en adresgegevens. Uiteraard geef jij hier eerst toestemming voor. De bank krijgt niet te zien waar jij online aan het shoppen bent en Billink krijgt niets te zien over jouw saldo- en betaalgegevens. Op deze manier heb jij je gemakkelijk en veilig binnen enkele minuten online geïdentificeerd.


Wat is er nodig om iDIN te gebruiken?

Het is mogelijk om gebruik te maken van iDIN wanneer je klant bent bij één van de grotere banken (ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank, bunq en de Triodos Bank) en gebruik maakt van internetbankieren. Het is uiteraard belangrijk dat jouw gegevens bij de bank bekend en up to date zijn. Ook is het belangrijk dat jouw mobiele telefoonnummer bekend is bij Billink. Met een app voor mobiel bankieren is het gebruik van iDIN overigens helemaal makkelijk. In dat geval kun je er voor kiezen om direct in te loggen in de app van jouw bank of de QR code te scannen met de camera van je telefoon.


Is iDIN veilig?

iDIN werkt op dezelfde veilige manier als iDEAL, het systeem dat door vrijwel iedereen in Nederland wordt gebruikt om in te loggen bij de overheid en de Belastingdienst. Verder hebben banken met het huidige systeem voor online bankieren de digitale veiligheid van klanten hoog in het vaandel staan. Je kunt er dus op vertrouwen dat je iDIN veilig kunt gebruiken. Daarnaast kies jij zelf welke gegevens je met Billink deelt. Wij streven altijd naar een hoge acceptatiegraad en iDIN maakt achteraf betalen met Billink weer een stuk toegankelijker!


Bronnen

1.    https://www.customertalk.nl/nieuws/de-toekomst-van-inloggen-en-identificeren-in-de-e-commerce/

2.    https://www.idin.nl/

3.    https://www.emerce.nl/achtergrond/vijf-vragen-identificeren-idin

4.    https://twinklemagazine.nl/2020/02/digid-in-webwinkels/index.xml

Heb je een vraag naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met ons op via het onderstaande formulier.

Heb je vragen of wil je meer weten?

Neem contact op!

Of bel 0900 - 04 000 31