Klant worden
Kennis & media
Klantenservice zakelijk
Klantenservice is NU OPEN.
Wij zitten iedere werkdag van 8:30 tot 20:00 voor je klaar.
Consument Zakelijk

KAYA Sieraden & Billink.

Een persoonlijk cadeau met KAYA Sieraden

Mar 16, 2021

Tanja Rakhou werkte jarenlang in de corporate wereld toen zij in 2012 besloot haar baan op te zeggen en KAYA Sieraden te beginnen. “Ik wilde aan de ene kant wat meer flexibiliteit, dus wat meer tijd met de kinderen, maar ik had tegelijkertijd ook de ambitie om te ondernemen”, vertelt Tanja. Dat die keuze een succes is geworden, is een understatement. De succesvolle sieradenwebshop verdubbelt ieder jaar en is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan dertig medewerkers.

Moeder-dochter sieraden 

Eigenlijk begon het idee voor een sieradenwebshop met Tanja’s dochter, Kaya, die een leuk moeder-dochter sieraad wilde hebben. Omdat moeder en dochter niet vonden wat zij zochten, zijn ze die sieraden zelf gaan maken. Ondertussen had Tanja zoveel ervaring opgedaan in verschillende en verantwoordelijke functies binnen een multinational dat ze het zelf ook wel eens wilde gaan proberen. “Je weet ook wel wat je goed kunt en wat je niet zo goed kunt, de principes blijven hetzelfde, je haalt gewoon wat nullen van de getallen af”, vertelt Tanja hierover.

Goede work-life balance 

Inmiddels is het team van KAYA Sieraden uitgegroeid tot 33 gemotiveerde medewerkers. Dat iedereen zo gedreven is, dicht Tanja toe aan de goede work-life balance die haar bedrijf nastreeft. Juist datgene wat Tanja miste in de corporate wereld, de mogelijkheid om echt jezelf te zijn, voert zij nu door in haar eigen bedrijf. “Daardoor is tot nu toe bijna nooit iemand weggegaan”. Tanja gelooft nadrukkelijk niet in zoveel mogelijk uren draaien en geeft veel verantwoordelijkheid aan haar medewerkers. Daarnaast is KAYA Sieraden actief voor Stichting Eduki, een stichting die kinderen in Gambia een betere toekomst wil geven door hen naar school te laten gaan. “Dat heb ik meteen opgezet”, vertelt Tanja hierover, “ieder bedrijf kan zijn steentje bijdragen”. Wel wil Tanja de stichting op een integere manier steunen, “niet zo van: ‘kijk ons eens’”. Het is Tanja’s filosofie dat iedereen iets goeds kan doen voor de wereld: “of het nu in de ouderraad is of bij een stichting, als iedereen dat een beetje doet, dan wordt de wereld weer een klein beetje mooier, toch?”


“Wij zijn van de persoonlijke aandacht die je ook in de winkel krijgt, maar dan online.”


Niet dertien in een dozijn

Als KAYA Sieraden één ding niet wil zijn, dan is het spreekwoordelijk dertien in een dozijn. “We kijken wel waar behoefte aan is, nu werken we bijvoorbeeld heel gepersonaliseerd. We hebben zowel laser graveermachines staan, graveermachines met diamantpunt en zijn we erg bedreven in handgravures. Allemaal vanuit ons eigen atelier met prachtig uitzicht over Leiden.” Ook wat betreft de klantenservice scoort KAYA Sieraden hoog: een 9.4 op Kiyoh. De processen bij de sieradenwebshop zijn ook ingericht op snelheid en bereikbaarheid. “Wij zíjn er ook echt, je krijgt ook snel een reactie want het is een live chatprogramma”. Tanja en haar team proberen daarin te balanceren tussen het persoonlijke bedrijf dat KAYA Sieraden is, met de randvoorwaarden van de grotere webshops. “Wij zijn van de persoonlijke aandacht die je ook in de winkel krijgt, maar dan online”.


“Omdát mensen achteraf kunnen betalen, beseffen al heel veel klanten dat we écht een goede webshop zijn.”


Achteraf betalen als conversiefactor

De samenwerking tussen KAYA Sieraden en Billink stamt al uit de begintijd van de sieradenwebshop. Uiteraard heeft Tanja de verschillende opties naast elkaar gelegd, “de prijs was best wel significant lager en uiteindelijk zag ik voor de rest niet zoveel verschil dus ja, dan ga ik voor jullie”, vertelt Tanja over haar keuze voor Billink. “Ik heb nog steeds het idee dat jullie qua kostenstructuur netjes zitten”, voegt ze daar aan toe, “en sowieso ben ik zo dat als ik met iemand samenwerk en het gaat goed, dan stap ik niet zo snel over”. Tanja gelooft dat het aanbieden van een achteraf betaalmethode alleen al een sterke conversiefactor is, “omdát mensen achteraf kunnen betalen, beseffen al heel veel klanten dat we écht een goede webshop zijn”.

Customer Success Management

Sinds vorig jaar vervult Romana Stakenburg de functie van Customer Success Manager bij Billink en met Romana heeft Tanja dan ook goed contact. De rol van Romana is erop gericht om bij de webshops van Billink te monitoren wat goed gaat en waar verbetering mogelijk is. Tanja kon het erg waarderen dat Romana contact met haar opnam, “en meteen van ‘oh, leuk, zullen we een keer bellen om te horen hoe het gaat?’”. 


“Toen dacht ik oh, wat leuk, het werkt. Dus Belgen betalen ook met Billink.”


Geen extra kosten voor de klant

Ook Belgische klanten kunnen bij KAYA Sieraden achteraf betalen met Billink. “Dat hebben we onlangs gedaan”, vertelt Tanja over de implementatie. Relatief gezien is het aantal Belgische klanten bij KAYA Sieraden niet heel groot, maar inmiddels komen er wel wat orders binnen van Belgische klanten die kiezen voor achteraf betalen. “Toen dacht ik oh, wat leuk, het werkt. Dus Belgen betalen ook met Billink”, aldus Tanja. Mensen uit België winkelen sowieso frequent bij Nederlandse webshops, omdat het aanbod van de .be webshops achterloopt op de webshops in Nederland, zo merkt Tanja. Net als voor Nederlandse klanten is Billink ook gratis te gebruiken voor Belgische klanten. “Wij kiezen heel bewust voor alles gratis, ik hou niet van je rekent af en oh, nog een euro hier, een euro daar en nog verzendkosten”, vertelt Tanja over die keuze. “Dat komt zo goedkoop-duurkoop over”. Dus of het gaat om de verpakking of om de keuze voor achteraf betalen, bij KAYA Sieraden komen er geen extra kosten bij voor de klant.


“Ik denk dat we het wel in ons hebben om een van de allergrootste spelers in de online sieradenbranche te worden.”


Een van de allergrootste spelers in de online sieradenbranche

KAYA Sieraden draait zo goed dat de webshop ieder jaar een verdubbeling ziet in de omzet en ook voor dit jaar staan de pijlen daar weer op. “In dat opzicht gaat het veel harder dan ik had durven dromen”, zegt Tanja over het succes van haar sieradenwebshop. Over de toekomst van KAYA Sieraden is Tanja optimistisch. Boven alles wil de sieradenwebshop persoonlijk blijven, “met het uiteindelijke doel om mensen blij te maken, dat zij een heel persoonlijk cadeau kunnen geven of een moment kunnen vieren”, zegt Tanja. De collectie wordt ook continu uitgebreid, zo zijn er sinds een jaar ook sieraden voor mannen beschikbaar en is er veel vraag naar de rouwcollectie. Maar ook intern wordt er constant verbeterd, “wat goed werkt zetten we door en wat niet goed werkt saneren we”, zegt Tanja hierover. De huidige groeitrend moet ertoe leiden dat KAYA Sieraden nog groter wordt in de sieradenbranche dan het al is. “Ik denk dat we het wel in ons hebben om een van de allergrootste spelers in de online sieradenbranche te worden”, besluit Tanja over haar ambities. 

Meer weten over KAYA Sieraden? Bekijk dan de website: https://www.kayasieraden.nl/nl/

Heb je vragen of wil je meer weten?

Neem contact op!

Of bel 010-41 414 73