Klant worden
Kennis & media
Klantenservice zakelijk
Klantenservice is NU OPEN.
Wij zitten iedere werkdag van 8:30 tot 20:00 voor je klaar.
Consument Zakelijk

Sans Online & Billink.

Pionier in online fashion: Sans Online

Apr 2, 2021

Toen Tom Sans in 2008 wat uurtjes in de week over had, besloot hij eens te gaan experimenteren met het opzetten van een webshop. De winkel Sans, in 1987 opgezet door zijn ouders in Rijssen, draaide prima, maar het werd wel eens tijd voor iets nieuws. Niemand had verwacht dat Sans Online zo’n succes zou worden, maar het bleek de juiste stap op het juiste moment. De winkel is nog steeds een begrip in de regio en met de webshop bereiken Tom en zijn broer Nick inmiddels het hele land.

Het ontstaan van Sans Online

“Ik draaide de winkel wel, maar er kwam een soort gewoonte in”, weet Tom nog over het jaar dat de webshop live ging. Omdat hij soms best een dagje over had, wilde hij wel eens kijken hoe ver hij zou komen met een webshop. “Dan houd ik het eerst klein en gaan we eens kijken of het wat is.” De rest is geschiedenis. Sans Online is inmiddels een succesvolle webshop in fashion voor dames en heren. Tom merkt dat klanten zich opsplitsen in twee doelgroepen: de klant die naar de winkel komt en voor het persoonlijke contact gaat en de klant die online bestelt en de webshop meer ziet als een handig systeem. De verhouding tussen online en offline is inmiddels 80/20, maar daar heeft het coronavirus ook invloed op gehad. 


“Wij plussen nu gewoon en dat is wel heel gek.”


Een team dat kan schakelen

De winkel in Rijssen is vanwege de coronamaatregelen gesloten en de online vraag is daardoor gestegen. “Wij plussen nu gewoon en dat is wel heel gek”, zegt Tom hierover, maar hij kan het wel verklaren, aangezien er nu geen concurrentie is van de winkels. De online voorraad moest flink worden opgeschroefd en er wordt best wat gevraagd van de flexibiliteit van de medewerkers. De eigenaren van Sans Online zijn dan ook trots op het team van tachtig medewerkers. “Deze periode heeft ons wel geleerd waar wij goed in zijn: heen en weer schakelen. Er zijn veel mensen op de vloer die hier al jaren werken en weten van ‘ohja, vandaag is het zo, dus dan gaan we die kant op’”, maar Tom erkent ook dat in Sans Online inmiddels jaren aan energie, geld en ontwikkeling zit “en nu krijgen we daar een mooie boterham voor terug.”


“Jullie wilden ons er wel bij hebben, dus Maartje ging aan het rekenen en kwam met een mooi voorstel.”


Mooi voorstel

Via een vriend werd Tom geattendeerd op Billink, “hij zei nou, Billink, dat is wel een hele goede partij.” Sans Online is vorig jaar gestart met het aanbieden van achteraf betalen met Billink, na goed contact met Maartje. “Jullie wilden ons er wel bij hebben, dus Maartje ging aan het rekenen en kwam met een mooi voorstel.” Ook over de integratie met Billink is Tom enthousiast. “Super, onvoorstelbaar. Onze programmeur had een rechtstreekse lijn met één iemand bij jullie en hij kon hem altijd mailen of Skypen en dat ging gewoon. Jullie hadden geen moeilijk gebeuren of een moeilijk dashboard, ik kan er makkelijk dingen uithalen.” Tot nu toe heeft Tom geen moment spijt van zijn keuze voor Billink: “Jullie zijn snel bereikbaar, als ik iemand wil bellen dan heb ik direct iemand te pakken. Ik kan echt van jullie op aan en dat doet me altijd goed.”


“Jullie zijn snel bereikbaar, als ik iemand wil bellen dan heb ik direct iemand te pakken. Ik kan echt van jullie op aan en dat doet me altijd goed.”


Flexibiliteit 

Concurrenten van Billink zijn vaak wat contactlozer en minder flexibel, vindt Tom. “Bij Billink vind ik het fijn dat je kan stoeien met de commissie en dat je kan kiezen of je snel uitbetaald wil worden of niet. Bij jullie kan ik het gewoon altijd heen en weer switchen.” Ondernemers hebben niet altijd een potje, dus is het prettig dat de mogelijkheid bestaat om dit naar wens aan te passen. “Dat voelt alsof iemand eigenlijk altijd met je meegaat”, concludeert Tom. Ook zijn medewerkers op de klantenservice hebben goed contact met de klantenservice van Billink. “Die zijn er ook blij mee, sommigen ook wel verrast”, zegt Tom daarover. In sommige opzichten is dat contact een wereld van verschil vergeleken met voorgangers van Billink, die niet altijd hun beloftes na kwamen. 


“Bij Billink vind ik het fijn dat je kan kiezen of je snel uitbetaald wil worden of niet. Dat voelt alsof iemand eigenlijk altijd met je meegaat.”


Aansluiting bij de doelgroep

Dat het aanbieden van een achteraf betaalmethode in zijn webshop van toegevoegde waarde is, daar is Tom wel over uit. Daarnaast sluit het betaalmiddel goed aan bij de fashionbranche en zijn doelgroep. “Als je ‘s avonds in bed ligt en nog even op dat toestel aan het neuzen bent, dan regel je het liefst je betaling met één klik.” Ook merkt Tom het voordeel van achteraf betalen wanneer mensen nog net geen salaris binnen hebben. “Net voor de 23ste van de maand zien wij ook altijd wel een piek.” 


“Online vangt het nu op, maar ik vind de winkel wel fijn om toch evenementen en gezelligheid te maken.”


Een winkel met sfeer

Als alles terug is naar het oude normaal weet Tom niet of de winkel van Sans wel alle dagen open zal blijven. “Online vangt het nu op, maar ik vind de winkel wel fijn om toch evenementen en gezelligheid te maken”, blikt Tom vooruit. Het kan zijn dat de winkeliers besluiten om op bepaalde data en in specifieke seizoenen uit te pakken of om meer met thema’s te gaan werken, zoals Glamour Day. “We hebben toen een half jaar lang elke zaterdag een friettent voor de deur gehad en als het dan een beetje mooi weer is en mensen lopen langs dan geeft dat gewoon een fijn sfeertje in zo'n winkel”, geeft Tom als voorbeeld. Hij ziet de winkel dan wel een nuttige functie hebben, vooral als mensen thuiskomen en denken ‘ik heb écht een leuke dag gehad’ en dit doorvertellen. De winkel voorgoed sluiten is in ieder geval niet aan de orde, want sfeer maken op het internet is nu eenmaal een stuk lastiger.


“Als er meer bedrijven zijn krijg je meer variatie en meer competitie.” 


Niet alleen uit op groei

Sans Online is een succes in Nederland, maar ook in België en Duitsland is er vraag naar de fashion van de webshop. Tom heeft zijn vizier dan ook wat meer gericht op België omdat bestellingen uit België met de nieuwe BTW regels, die vanaf 1 juli van dit jaar gelden, makkelijker moeten worden. In de toekomst willen de eigenaren van Sans zich vooral blijven focussen op de kern, zowel online als offline. “Dat bezorgen we ook zelf en die kern is best wel groot, daar wonen genoeg mensen om ons leuke team te voorzien van werk”, stelt Tom. Sans is in ieder geval niet alleen maar uit op groei. “Dat wij nu heel explosief een beetje groeien, dat vinden we wel even leuk, maar het is niet dat het per sé moet”, zegt Tom nuchter. “Als ik het goed en leuk heb en het team heeft het leuk, dan ben ik wel blij, dan ben ik er tevreden mee.” Grotere bedrijven gaan vaak alleen maar over groot, groter, grootst, vindt Tom, terwijl hij het leuker vindt als er meer concurrentie is. “Als er meer bedrijven zijn krijg je meer variatie en meer competitie.” 

Meer weten over Sans Online? Bekijk dan de website: https://www.sans-online.nl/


Heb je vragen of wil je meer weten?

Neem contact op!

Of bel 010-41 414 73