Billink app.
Buy now, Pay later!
De beste achteraf betaalmethode van NL!
Meer dan 3 miljoen gebruikers!
Consumer Business
Consumer Business
Pricing Events Contact Consumenten
Keep all your purchases in one place with 'My Billink app'.

BNPL Code of Conduct.

26 oktober 2023 | nieuws | 3 min leestijd

Aanbieders van Buy Now Pay Later-diensten nemen initiatief voor verdere consumentenbescherming met Gedragscode

 

26 oktober – Vier toonaangevende aanbieders op het gebied van Buy Now Pay Later (BNPL), namelijk Billink, In3, Klarna en Riverty, introduceren gezamenlijk een Gedragscode voor hun diensten. Deze Gedragscode introduceert sectorbrede minimumvereisten en breidt de bestaande consumentenbescherming uit om een veilige en verantwoorde BNPLervaring te garanderen. De Gedragscode gaat in vanaf 30 oktober.

BNPL is een rentevrije betaalmethode die sterk in populariteit is gestegen vanwege de geboden flexibiliteit. BNPL-diensten hebben een aantal belangrijke manieren waarop ze de belangen van consumenten kunnen dienen. Er zijn verschillende redenen dat consumenten BNPL gebruiken, waarbij zekerheid de belangrijkste rol speelt. Enerzijds de zekerheid dat de bestelling compleet en in orde is, anderzijds de betrouwbaarheid van de webwinkel en tot slot de zekerheid om niet geconfronteerd te worden met de uitdaging om de reeds gedane betaling terug te krijgen. Deze Gedragscode is een belangrijke stap in het streven naar een meer transparante en consumentvriendelijke benadering van deze betaalwijze.

De Gedragscode verplicht aanbieders om duidelijke informatie te verstrekken over kosten, voorwaarden en betalingsverplichtingen. Hierdoor kunnen consumenten weloverwogen beslissingen nemen en de financiële consequenties van hun aankopen beter begrijpen. Verder voorziet de Gedragscode in beschermingsmaatregelen voor financieel kwetsbare consumenten en minderjarigen, waardoor de consumentenbelangen in het BNPL ecosysteem worden versterkt.

De ondertekenaars van de Gedragscode beschouwen deze mijlpaal als een belangrijke stap vooruit in aanloop naar de herziene Europese richtlijn voor Consumentenkrediet. Deze richtlijn wordt naar verwachting vanaf 2025 van kracht in Nederland.

De initiatiefnemers moedigen andere BNPL-aanbieders aan om zich aan te sluiten bij deze Gedragscode en zo bij te dragen aan een veiligere en meer verantwoorde BNPL-omgeving voor consumenten. Samen werken de aanbieders aan de versterking van de consumentenbescherming en het bevorderen van financiële welzijn voor iedereen.

 

Achtergrondinformatie

Tijdens de totstandkoming van deze Gedragscode hebben de Ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Justitie en Veiligheid en Financiën, evenals de Autoriteit Financiële Markten, inzichten gedeeld met de marktpartijen over de ontwikkelingen, zelfreguleringsinspanningen en toekomstige regelgeving. De BNPL-aanbieders zijn bij het opstellen van de Gedragscode ondersteund door de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN), die ook de Gedragscode voor consumptief krediet opstelt.

De Gedragscode omvat verschillende belangrijke aspecten van consumentenbescherming, waaronder:

Verbeterde Informatievoorziening: De Gedragscode verplicht BNPL-aanbieders om consumenten duidelijke en begrijpelijke informatie te verstrekken over de kosten, voorwaarden en gevolgen van hun aankopen via BNPL met een standaard waarschuwingstekst.

Bescherming van Kwetsbare Consumenten en Minderjarigen: De aanbieders treffen
maatregelen om financieel kwetsbare consumenten te beschermen tegen overmatig gebruik
van BNPL-diensten. Deze maatregelen moeten ook voorkomen dat minderjarigen van BNPLdiensten gebruik kunnen maken.

Schuldenpreventie en Heracceptatiebeleid: De aanbieders voeren strenge maatregelen in om schuldenstapeling te voorkomen en hanteren een strikt heracceptatiebeleid voor consumenten die in gebreke blijven.

Betalingsherinneringen en Uitstel van Betaling: Consumenten krijgen recht op één extra kosteloze betalingsherinnering en één extra uitstel van betaling om betalingsproblemen en incassokosten te voorkomen.

Maximale Hoogte van Incassokosten: De Gedragscode beperkt de hoogte van incassokosten die aan consumenten in rekening kunnen worden gebracht en het maximum kan niet gelijk in rekening worden gebracht.

Incassobureau als Laatste Optie: De aanbieders overwegen het inschakelen van een incassobureau pas als laatste optie.

Klachtenprocedure: De aanbieders implementeren een tijdige en adequate klachtenprocedure om consumenten te helpen bij eventuele geschillen.

 

Click here voor de gedragscode

Deel dit artikel op:

Recente blogs

Billink hanteert geen verdienmodel op betalingsachterstanden
Nieuws

Billink hanteert geen verdienmodel op betalingsachterstanden

Rechtbank oordeelt: Billink hanteert geen verdienmodel op betalingsachterstanden Contact ons Wij staan klaar om je verder te helpen.1 mei 2025...
De ethiek van Billink: veiligheid voor consumenten, conversie voor webshops
Blog

De ethiek van Billink: veiligheid voor consumenten, conversie voor webshops

De ethiek van Billink: veiligheid voor consumenten, conversie voor webshops 18 februari 2025 | blog | 4 min leestijdDe oprichting...
Achteraf betalen, wat verstaan we daar eigenlijk onder?
Blog

Achteraf betalen, wat verstaan we daar eigenlijk onder?

Achteraf betalen, wat verstaan we daar eigenlijk onder? 18 februari 2025 | blog | 4 min leestijdOp de markt kies...

More information?

Calculate your rate

Fill in our rate calculator and discover the advantages of Billink! Go to calculator>

Integrations

Billink has an integration option for almost every platform. More information>

Packages

View our packages and discover how affordably you can offer Billink! Naar pakketten>

Gebruik onze app
Open de app