Winkelstraat Acties & kortingen Klantenservice
Altijd en overal inzicht van al je aankopen met de ‘Mijn Billink app’.
Consument Zakelijk

Webshops betalen te laat of helemaal niet terug.

Steeds meer webshops houden zich niet aan de terugbetaaltermijn

Nov 27, 2019

Stel, je koopt online een product en je betaalt vooraf. Na enkele dagen ontvang je een pakketje thuis en vol verwachting maak je deze open. Tot je grote teleurstelling bevalt het bestelde product toch niet. Vervolgens verzend je het pakketje volgens de retourvoorwaarden van de desbetreffende webshop terug. Nu is het wachten tot het reeds betaalde bedrag teruggestort wordt door de webwinkel. Helaas gebeurt dit niet altijd…

Wie online winkelt en zich bedenkt, zou het betaalde bedrag binnen veertien dagen terug moeten hebben op zijn of haar bankrekening. Dit is inclusief de betaalde bezorgkosten.

Onderzoek naar terugbetalen door webshops

De Consumentenbond heeft voor de zesde keer onderzocht hoe webwinkels omgaan met retourzendingen en terugbetalingen. Zij voerden het onderzoek uit door mysteryshoppers in te zetten. Deze mysteryshoppers bestelden online bij 203 verschillende winkels producten en stuurden deze binnen de bedenktermijn van twee weken terug.

De Consumentenbond laat weten dat 76 webwinkels minimaal één op de drie bestellingen te laat of helemaal niet terugbetaalden, wat 37% procent is. Hiernaast waren 32 webshops te laat met terugbetalen en zes online winkels betaalden helemaal niets terug. Twintig webshops betaalden de bezorgkosten niet terug. Nu lijkt dat per bestelling niet veel, de meeste bezorgkosten zijn afrond ongeveer €5,00, maar in totaal is dat naar schatting 13 miljoen euro wat consumenten mislopen.

Het duurde vaak weken voordat webshops de bedragen terugbetaalden tijdens het onderzoek. Webwinkels kregen tot twee keer toe een herinnering als het bedrag niet op tijd was terugbetaald. De online winkels lieten weten dat dit aan onder andere verhuizingen, fouten van het personeel of haperende techniek lag.

Het aantal webshops dat zich niet aan de afspraak houden, is volgens de Consumentenbond nog nooit zo hoog geweest. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, laat weten dat van de onderzochte webshops die aangesloten zijn bij Thuiswinkel.org, ruim de helft niet aan de voorwaarden voldeed. En dat is een verdubbeling van vorig jaar.

Achteraf betalen als zekerheid

Bij Billink vinden wij dat online shoppen leuk, simpel en veilig moet zijn. Daar hoort ook bij dat een webshop zich aan de afspraken moet houden. Jij als consument dient op tijd een bestelling te retourneren, een webshop dient op tijd jouw gemaakte kosten terug te betalen. Hoe kan je je gelijk krijgen als je er alleen voor lijkt te staan?

Kies in het vervolg tijdens het afrekenen voor achteraf betalen. Je betaalt pas als jij de bestelling ontvangen hebt en er tevreden mee bent. En heb je de volledige bestelling geretourneerd? Dan komt de factuur uiteraard te vervallen. Inclusief de bezorgkosten.

Mocht je als consument geen contact kunnen leggen met de webshop of is er een ander probleem? Dan staat Billink altijd voor je klaar. Neem contact met ons op, laat ons weten wat er misgaat en wij helpen je. Dit noemen wij de ‘Billink Aankoopbescherming’!

Wil je meer weten over de Billink Aankoopbescherming? Kijk dan hier.

Bronnen: NOS.nl, Nu.nl en de Telegraaf.


Heb je een vraag naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met ons op via het onderstaande formulier.

Heb je vragen of wil je meer weten?

Neem contact op!

Of bel 0900 - 04 000 31