12 juni 2025 | nieuws | 2 min leestijd
Het aantal bestellingen bij Chinese webshops groeit razendsnel. Platformen als Temu, AliExpress en Shein stunten met lage prijzen, snelle aanbiedingen en eindeloze hoeveelheden producten. Bovendien maken ze gebruik van slimme en aggressieve marketingstrategiën die de AVG-richtlijnen oprekken. Consumenten worden aangetrokken door de lage prijzen en het brede productaanbod. Dit dwingt Europese retailers om hun strategieën te heroverwegen en zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden.
Oneerlijke concrurrentie
China’s e-commercemarkt is de afgelopen jaren explosief gegroeid, met een stijging van 910 miljard euro in 2018 naar 1.460 miljard euro in 2022. Deze groei wordt aangedreven door steeds slimmere verkoopstrategiën, efficiënte logistiek en de inzet van sociale media om consumenten te beïnvloeden.
De aanwezigheid van deze Chinese platforms in Europa leidt tot keiharde concurrentie voor Europese webshops. En dat gaat niet altijd even eerlijk. Omdat de bedrijven in China zijn gevestigd, is de controle op het volgen van Europese wetgeving niet altijd toereikend. Een inspectie door Europese markttoezichthouders heeft aangetoond dat 85 tot 95 procent van de producten van Shein, AliExpress en Temu niet voldoet aan de Europese wetgeving.
Bovendien is het de vraag of de marketingstrategieën van de Chinese platforms voldoen aan de Europese GDPR (in Nederland AVG wetgeving), die toeziet op de privacy van consumenten. Europese webshops hebben geïnvesteerd om met zorg om te gaan met gegevens van klanten. Wanneer andere partijen dat niet doen en daar niet op worden aangesproken, ontstaat er een oneerlijk concrurrentievoordeel.
Europa slaat terug, maar langzaam
De Europese Unie werkt aan strengere regels voor niet-Europese e-commerce platformen. Denk aan verplichtingen rondom productveiligheid, transparantie over kosten en handhaving op oneerlijke handelspraktijken. Zo zijn bijvoorbeeld douanecontroles aangekondigd voor pakketten van online Chinese retailers om de instroom van onveilige en namaakproducten in de EU-markt tegen te gaan. Maar het duurt nog jaren voordat die regelgeving volledig van kracht is en effectief wordt toegepast.
Ondertussen is het aan Europese webshops om te concurreren met de Chinese e-commerceplatforms. Om concurrerend te blijven, kunnen Europese webshops de volgende strategieën overwegen:
- Focus op kwaliteit en authenticiteit: benadruk de kwaliteit en authenticiteit van producten om je te onderscheiden van de Chinese massaproductie
- Duurzaamheid en transparantie: implementeer duurzame praktijken en wees transparant over de toeleveringsketen om aan te tonen waarom Chinese bodemprijzen niet geëvenaard kunnen worden
- Lokale voordelen benutten: maak gebruik van lokale kennis en klantrelaties om een voorsprong te behouden op buitenlandse concurrenten
- Diversificatie van verkoopkanalen: breid de aanwezigheid uit naar meerdere platforms en sociale media om een breder publiek te bereiken
- Vertrouwen in betaling en levering: bouw klantrelaties op met transparante betaal- en leveringsvoorwaarden. Bijvoorbeeld door tevredenheid te garanderen met Billink als betaalmethode
Meer weten over tevreden klanten? Bekijk onze gegarandeerde aankoopbescherming.
Deel dit artikel op:
Lees meer…
Online koopgedrag in 2025: Vertrouwen bij online aankopen
Chinese webshops: hoe moeten we daar mee omgaan?
Billink breidt toegang tot kapitaalmarkten uit met securitisatieprogramma
Meer weten?
Tarieven Calculator
Vul onze tarievencalculator in en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar Tarieven Calculator>
Integraties
Billink heeft voor vrijwel ieder platform of omgeving een integratiemogelijkheid. Naar integraties>
Pakketten
Bekijk onze pakketten en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar pakketten>