Klant worden
Kennis & media
Klantenservice zakelijk
Klantenservice is NU OPEN.
Wij zitten iedere werkdag van 8:30 tot 20:00 voor je klaar.
Consument Zakelijk

Lampgigant & Billink.

Lampgigant: Dé online verlichtingsspecialist

Mar 25, 2021

Als student Bedrijfskunde wilde Bart Nieuwenhuis iets innoverends op de markt brengen. In 2011 begon hij dan ook met het verkopen van LED-verlichting aan bedrijven. Dit breidde zich al snel uit naar verschillende soorten lampen en leidde tenslotte tot de succesvolle webshop Lampgigant.nl. “De combinatie van vormgeving en techniek, dat vind ik leuk”, vertelt Bart. Inmiddels is Lampgigant een professionele speler in de online lampenverkoop voor zowel particulieren als zakelijke klanten. 


“Als mensen een lamp ophalen worden ze daar blij van en wij ook!” 


Showroom in Veenendaal

Een winkel heeft Lampgigant niet, maar klanten kunnen altijd een lamp komen bewonderen in de nieuwe showroom in Veenendaal. De showroom is nu vooral gericht op bedrijfsverlichting. “Het is leuk als klanten het komen ophalen, uiteindelijk gaat het erom dat je lampen verkoopt aan mensen”, benadrukt Bart. “Als iemand een lamp ophaalt worden zij daar blij van en wij ook!” Lampgigant verkoopt lampen aan zowel particulieren als zakelijke klanten, maar het grootste deel van de online verkoop is aan particulieren. 


“Als er één negatieve review binnenkomt dan wordt er standaard op gereageerd, want het liefst willen we ook deze klant blij maken.” 


Iemand met verstand van lampen

Inmiddels heeft Lampgigant zo’n vijftien toegewijde medewerkers en komen er regelmatig mensen bij, maar aan ruimte geen gebrek. “We hebben de kantoorruimtes op de groei”, zegt Bart hierover. Wel vindt hij het belangrijk dat medewerkers elkaar weten te vinden om kennis over te dragen, ook nu er veel thuis gewerkt wordt. “Ik ben zelf voorstander van directe communicatie. Soms komen ideeën sneller van de grond als je elkaar ziet en weet waar iemand mee bezig is”, vindt Bart. De rollen bij de lampenwebshop worden ook steeds specifieker. “Vier jaar geleden hadden we één klantenservicemedewerker, zij deed de inkoop, logistiek en administratie, ze moest veel dingen handmatig doen die nu geautomatiseerd zijn”, vertelt Bart. Als klanten bellen naar de klantenservice van Lampgigant dan spreken zij iemand die verstand heeft van lampen. “We doen gewoon goed ons werk”, zegt Bart, en dat blijkt uit de vijf sterren rating die Lampgigant heeft op basis van bijna 5900 reviews. “Als er één negatieve review binnenkomt dan wordt er standaard op gereageerd, want het liefst willen we ook deze klant blij maken.”


“Achteraf betalen hoort er bij.” 


Een veilige achteraf betaalervaring

“Achteraf betalen hoort er bij”, zegt Bart over de samenwerking met Billink. Voor hem is een achteraf betaalmethode een unique selling point in de webshop, net als andere gangbare zaken zoals ‘voor 12:00 besteld, dezelfde dag in huis’. “We overwegen dan ook zeker niet om het weg te halen.” Bart overweegt eerder om de mogelijkheid van achteraf te betalen prominenter op de website te vermelden. Voordat Lampgigant Billink had gevonden en de keuze voor de Rotterdamse partij in achteraf betalen had gemaakt, waren zij klant bij een concurrent. Achteraf betalen was dus niet nieuw voor de lampenwebshop, maar Bart is kritisch op de dagelijkse kosten en ging daarom eens rondkijken. “Billink was de voordeligste achteraf betaalmethode en had de benodigde integratie in Magento”, vertelt hij over zijn keuze. “Achteraf betalen is in de basis makkelijk. Als je zelf wel eens online iets koopt dan begrijp je dat gelijk”, redeneert Bart. “Het is een groot gemaksding bij veel mensen: als je bijvoorbeeld in de auto zit, even snel wil afrekenen en dan voor achteraf betalen kiest.” Maar Bart vindt het het belangrijkst dat zijn klanten een goede betaalervaring hebben, “uiteindelijk moet de betaling goed en veilig gaan, veiligheid is tegenwoordig heel belangrijk, zodat je niet zomaar je geld kwijt bent.”


“Billink was de voordeligste achteraf betaalmethode en had de benodigde integratie in Magento.” 


Optimalisatie van de webshop

Lampgigant heeft al heel wat mensen en bedrijven blij gemaakt met allerlei vormen van verlichting. Toch is dat voor Bart geen reden om achterover te leunen: hij en zijn team zijn continu bezig met optimalisatie. Zo is productfotografie een belangrijke en wil Lampgigant in de toekomst ook inzetten op 3D fotografie, zodat de klant de verlichting nog beter in een ruimte kan zien. “Ik vind ons pas goed in een bepaalde categorie als het plaatje compleet is”, vertelt de eigenaar van de lampenwebshop. “We zijn nu ook heel actief bezig met het verbeteren van de informatie, zodat mensen zo snel en zo goed mogelijk naar de juiste producten worden genavigeerd”. 


“Uiteindelijk gaat het erom dat iedereen plezier heeft van zijn lamp en plezier heeft in het proces naar de aankoop toe.”


Toekomstbestendige groei

De succesvolle lampenwebshop zet dus hoog in op de optimalisatie van de webshop voor de korte en langere termijn. De webshop groeit goed en de focus blijft de komende jaren dan ook op het verkopen van lampen. “Soms ben je ook blij dat het niet nóg harder gaat dan dit, het gaat hard zat”, zegt Bart, “je ziet wel eens partijen die in een groeiproces de grip kwijt raken.” Dat is een scenario die de webshopeigenaar wil voorkomen, de kwaliteit van zijn producten en dienstverlening gaan voor. “Uiteindelijk gaat het erom dat iedereen plezier heeft van zijn lamp en plezier heeft in het proces naar de aankoop toe.” Uitbreiding naar het buitenland sluit Bart echter niet uit voor de toekomst, “in de detailhandel is dat een aantrekkelijke overweging, Duitsland en Scandinavië hebben een overeenkomende stijl. We willen een ruime voorraad aanhouden voor snelle levering en scherpe prijzen, een hogere verkoop in een groter afzetgebied zorgt er voor dat we groter kunnen inkopen.” 

Meer weten over Lampgigant? Bekijk dan de website: www.lampgigant.nl


Heb je vragen of wil je meer weten?

Neem contact op!

Of bel 010-41 414 73