25 april 2023 | blog | 4 min leestijd
7 veel voorkomende fouten bij B2B webshops en hoe jij ze kan voorkomen.
Het creëren van een B2B-webshop is een geweldige manier om je producten onder de aandacht te brengen van een brede doelgroep, van de ZZP’er die inkopen voor z’n volgende klus doet tot de officemanager van een grote corporate die de voorraad koffiemokken wil aanvullen. Echter, zien we dat er veel relatief eenvoudig te voorkomen fouten gemaakt worden bij het inrichten van een B2B-webshop, met een negatieve impact op je SEO-prestaties, conversiepercentage, bouncerate en achtergelaten winkelmandjes. In deze blog nemen we je mee langs een aantal van de fouten die we het meest terug zien komen en de meest effectieve oplossingen.
1: Gebrekkige integratie met bestaande (legacy) systemen
Veel bedrijven maken al gebruik van een reeks (software) systemen waaronder bijvoorbeeld een CRM, PIM, CMS, ERP, boekhoudpakket en logistieke software. Zorg ervoor dat je webshop naadloos integreert met deze systemen, waardoor het gemakkelijker wordt voor bedrijven om met jou samen te werken. Actuele voorraad informatie, levertijden, volume staffels, bezorg- en facturatie opties vereisen vaak al een vloeiende koppeling tussen het e-commerce platform en de hierboven genoemde systemen om je klanten te kunnen voorzien van de meest actuele informatie en mogelijkheden.
2: Beperkte betalingsopties
Elk bedrijf heeft z’n eigen voorkeuren in de manier waarop betalingen voldaan moeten worden. Het enkel kunnen afrekenen via bijvoorbeeld iDEAL kan een significant conversie beperkend effect hebben. Om dit te voorkomen, bied je een scala aan betalingsopties, waaronder creditcards, bankoverschrijving, en levering op factuur.
3: Geen gepersonaliseerde- of volume prijzen
Bij B2B-verkoop kunnen gepersonaliseerde prijzen op basis van factoren zoals orderomvang, frequentie en loyaliteit belangrijk zijn. Overweeg hiervoor gelaagde prijzen of kortingen aan te bieden die grotere orders aanmoedigen. Staffelkortingen aanbieden kan ook belangrijk zijn. Hiermee stimuleer je jouw klanten tot het doen van grotere aankopen.
4: Slechte zoekfunctionaliteit
Veel dedicated search engines werken nog met exact matching logica op de zoek resultaten. Dit houdt in dat een gebruiker een zoekterm in moet vullen die precies overeenkomt met het zoekresultaat. Een intuïtieve zoekfunctie met ‘fuzzy matching’ zoekresultaten die realtime worden getoond zorgt voor een veel betere zoekervaring en daarmee een grotere kans dat jouw klant precies kan vinden wat hij zoekt.
5: Verwaarlozing van mobiele gebruikers
Hoewel het aantal aankopen via mobiele devices in de B2B sfeer significant lager ligt dan bij B2C aankopen vormt dit voor veel zakelijk georiënteerde webwinkels alsnog ruim 30% van het verkeer en zien we hierin een stijgende trend. Responsive design is daarom enorm belangrijk voor een goede gebruikservaring voor mobiele gebruikers.
6: Te weinig focus op klantenservice
Voor B2B webshops is een goede klantenservice essentieel. Het bieden van een uitstekende service kan een belangrijk onderscheidend vermogen zijn, aangezien B2B-klanten vaak op zoek zijn naar partners die hen op een professionele en efficiënte manier kunnen ondersteunen. Een goede klantenservice gaat verder dan alleen het beantwoorden van vragen of het oplossen van problemen; het kan ook bijdragen aan het opbouwen van een langdurige relatie met klanten. Door proactief te communiceren en het bieden van gepersonaliseerde ondersteuning, kan een B2B-webshop het vertrouwen en loyaliteit van klanten vergroten en hen stimuleren om terug te komen voor toekomstige aankopen.
7: Onduidelijkheid rond logistiek en verzending:
B2B-klanten stellen hoge eisen aan de logistiek en verzending van een webshop. Om te voorkomen dat zij teleurgesteld raken, is het van groot belang om samen te werken met betrouwbare verzendpartners en heldere, transparante verzendinformatie te bieden, inclusief verwachte levertijden en kosten. Het investeren in een goede verzendervaring is essentieel voor het behoud van klanten en het opbouwen van een sterke reputatie in de B2B-markt.
Deel dit artikel op:
Meer weten?
Tarieven Calculator
Vul onze tarievencalculator in en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar Tarieven Calculator>
Integraties
Billink heeft voor vrijwel ieder platform of omgeving een integratiemogelijkheid. Naar integraties>
Pakketten
Bekijk onze pakketten en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar pakketten>