Billink app
Billink app
Betalen na ontvangst
De beste achteraf betaalmethode van NL!
Meer dan 3 miljoen gebruikers!
Consument Zakelijk
Consument Zakelijk
Tarieven Events Contact Consumenten
Altijd en overal inzicht van al je aankopen met de ‘Mijn Billink app’.
consumenten_campagne_Foto

Online koopgedrag in 2025: Vertrouwen bij online aankopen

1 mei 2025 | blog | 2 min leestijd

In 2025 koopt 80% van de Nederlanders online. Maar met het gemak wordt de consument kritischer dan ooit. Vertrouwen in een webshop is hierin cruciaal. Dat blijkt ook uit een onderzoek dat Billink liet uitvoeren door Panel Inzicht (onderdeel van DPG Media) onder 1.000 Nederlandse consumenten. Download het onderzoeksrapport gratis en krijg inzicht in hoe betaalmethoden het koopgedrag beïnvloeden. 

Zekerheid bij online aankopen

Consumenten hechten veel waarde aan vertrouwen en zekerheid bij online aankopen, waarbij betaalmethoden een cruciale rol spelen. Het aanbieden van de gebruikelijke betaalopties is dan ook de belangrijkste factor die bijdraagt aan het vertrouwen in een webshop (62%), gevolgd door gratis retourneren (60%), een goed bereikbare klantenservice (43%) en positieve recensies (41%).

Achteraf betalen (39%) werd genoemd boven een retourtermijn van minimaal 30 dagen (31%) en duidelijke weergave van het bedrijfsadres (20%). Dit benadrukt het belang van flexibiliteit, transparantie en zekerheid in het online betaalproces om consumenten over de streep te trekken.

banners pr rapport online koopgedrag 5 | Achteraf Betalen | Billink

Belemmeringen bij online aankopen

Hoewel online winkelen tijd en moeite bespaart, leidt het ook tot een hoog aantal miskopen. Maar liefst 43 procent van de consumenten heeft in de afgelopen zes maanden een miskoop gedaan. In bijna driekwart van de gevallen ging het om een online aankoop. Het gevolg is een stroom aan retourzendingen en frustratie over het terugkrijgen van het aankoopbedrag. 

Naast de kans op een miskoop, zijn er andere redenen waarom consumenten twijfelen bij een online aankoop. Hoge verzendkosten (65%) en onverwachte extra kosten, zoals niet goed van tevoren gecommuniceerde verzendkosten (39%), zijn de grootste afhaakfactoren. Daarnaast zegt 31 procent een aankoop niet door te zetten als het betaalproces onveilig aanvoelt. Het wegnemen van deze onzekerheden is dan ook cruciaal om het vertrouwen van de consument te winnen.

banners pr rapport online koopgedrag 9 | Achteraf Betalen | Billink

Meer weten?

Download en lees het volledige onderzoeksrapport over online koopgedrag.

Deel dit artikel op:

LinkedIn
Share
WhatsApp
flat email | Achteraf Betalen | Billink
Copy link
URL has been copied successfully!

Meer informatie?

Contact ons

Wij staan klaar om je verder te helpen.

Lees meer…

Online koopgedrag in 2025: Vertrouwen bij online aankopen
Blog Nieuws

Online koopgedrag in 2025: Vertrouwen bij online aankopen

Online koopgedrag in 2025: Vertrouwen bij online aankopen 1 mei 2025 | blog | 2 min leestijdIn 2025 koopt 80%...
Chinese webshops: hoe moeten we daar mee omgaan?
Blog

Chinese webshops: hoe moeten we daar mee omgaan?

Chinese webshops: hoe moeten we daar mee omgaan?  Contact ons Wij staan klaar om je verder te helpen.12 juni 2025...
Billink breidt toegang tot kapitaalmarkten uit met securitisatieprogramma
Nieuws

Billink breidt toegang tot kapitaalmarkten uit met securitisatieprogramma

Billink breidt toegang tot kapitaalmarkten uit met securitisatieprogramma Contact ons Wij staan klaar om je verder te helpen.28 mei 2025...

Meer weten?

Tarieven Calculator

Vul onze tarievencalculator in en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar Tarieven Calculator>

Integraties

Billink heeft voor vrijwel ieder platform of omgeving een integratiemogelijkheid. Naar integraties>

Pakketten

Bekijk onze pakketten en ontdek hoe voordelig jij Billink aan kunt bieden! Naar pakketten>