Achteraf betalen is bij fashionbedrijven vaak een belangrijk bedrijfsproces. Dat ondervond ook dit kledingmerk, waarbij onze Nederlandse achteraf-betaal-methode heel wat voordelen biedt. Protest ontdekte dat het op een slimme manier inrichten van deze betaalmethode kan leiden tot meer conversie en meer tevreden klanten, terwijl je minder kosten en minder retouren hebt. De samenwerking tussen Billink en Protest loopt sinds 2020 en we laten je graag — inclusief cijfers — zien hoe dat verloopt.
Het ontstaan van Protest
Een groep snowboarders richtte in 1993 het merk Protest op. Ja, één van de vlakste landen op aarde lanceerde dit grote modemerk met als motto: “to help everyone ride more“. Dit doen ze door heel Europa, Engeland en Amerika en via verschillende kanalen. Je koopt bij Protest streetwear, outfits voor op de piste, je ideale surflook en fantastische fietskleding— in stenen winkels in vijf outlet centers of online.
Rond 2013 besefte Protest dat makkelijk online kleding shoppen een must is. In 2021 lanceerden ze de huidige website. Het merk ontwikkelt constant door — met als doel het de klant zo makkelijk mogelijk maken. Alles is ingericht op een zo hoog mogelijke conversie: kleding bestellen en achteraf betalen is daar onderdeel van. Verkopen via de eigen webshop is belangrijk, vertelt Tom Luijten. Tom heeft bij Protest twee petten op: hij is zowel senior e-commerce manager als klantenservicemanager. “Via je eigen website straal je het beste uit wat je wil, zoals dat de klant belangrijk voor ons is. Zo gebruikt de klant handige tools die helpen om die bijpassende muts of slippers te vinden. Heel gebruiksvriendelijk voor de klant en goed voor onze verkoopcijfers,” vertelt Tom trots. Maar online verkopen brengt ook retourneringen met zich mee. De klant kan natuurlijk niet passen. “Retourneren maken we ook zo makkelijk mogelijk. Makkelijk omruilen zonder een nieuwe order te plaatsen, bijvoorbeeld. Maar eerlijk is eerlijk: je wil het liefst geen retouren. Ook daar helpt Billink bij, bij het verlagen van dat aantal.”